Voetbal en geld - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ivo S - WaarBenJij.nu Voetbal en geld - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ivo S - WaarBenJij.nu

Voetbal en geld

Door: Ivo

Blijf op de hoogte en volg Ivo

14 December 2014 | Argentinië, Buenos Aires

Na een paar dagen in Argentinië is het wel duidelijk dat voetbal een belangrijk onderdeel van het Argentijnse leven is. Bij aankomst in Buenos Aires zien we vanuit het vliegtuig al vuurwerk boven de stad en als we door de stad rijden zien we een hoop toeterende auto's en feestende mensen. River Plate heeft de Copa de Sud America gewonnen, de Champions Leaque van Zuid Amerika.
Maar vooral de wijk Boca is voetbal gestoord, de wijk ademt voetbal met La Bombonera, het stadion van Boca Juniors als middelpunt. De halve bevolking loopt in het tenue van de club en op elke hoek van de staat zijn muurschilderingen te zien. Als je hier door de straatjes loopt kan je jezelf voorstellen dat het vrij intens zal zijn bij DE wedstrijd Boca Juniors - River Plate.
Daar waar de mensen blij en enthousiast zijn over de Argentijnse paus en Maradona een halfgod is, is Messi een uber god hier! Zijn beeltenis zie je overal en het nationale blauwwitte tenue draagt enkel zijn naam.

Van het hedendaagse voetbal is het maar een klein stapje naar het geld, en dan wel de Argentijnse peso's . De munt waar de Argentijn zelf geen vertrouwen meer in heeft door de enorme inflatie van de afgelopen jaren en die liever de Dollar of de Euro in zijn broekzak heeft. Hadden we dit nu maar van te voren geweten dan hadden we deze 'arme' mensen graag willen helpen met onze Euro. De koers waar je deze namelijk hier op staat tegen kan wisselen ligt bijna 50‰ hoger dan de officiële bank koers! Maar goed, als, als, als geldt niet en wij hebben geen koffer met Euro's meegenomen en dus wandelen we vrolijk elke dag naar de bank om geld te pinnen in de hoop dat de koers dan maar nog verder omhoog gaat, zodat het nog wat voordeliger wordt. Dan hoop ik alleen dat de Messi's niet in Argentijnse peso's krijgen betaald.

• 15 December 2014 - 09:02

Lianne:

Heee, ik had wel verwacht dat jullie een wedstrijd mee zouden pikken... als voetbal gekkies :) Veel plezier!!

Liefs,

Lianne

• 15 December 2014 - 22:39

Rob En Ineke :

Hallo Ivo en Nicole,

Jullie zitten in een goed land jullie houden van voetballen.
    Maar als je een beetje ingelezen hebt over de situatie in ARGENTINIË dan had je cash Euro 's mee moeten nemen jammer dan..........

Groetjes xxxxxxxxrob en ineke

• 21 December 2014 - 22:38

Nicole:

Dat is een mooie reden voor jou Ina om naar Argentinië te gaan. Wanneer gaan jullie? :-))

• 21 December 2014 - 22:59

Rob En Ineke:

Hallo Nicole en Ivo,

We gaan niet zo ver, iets dichterbij wel een euroland..........

Mooie foto's ,

Groetjes vanuit leuth vandaag 10 graden, morgen 13 graden.

Goede reis naar brasil