Big Boy - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ivo S - WaarBenJij.nu Big Boy - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Ivo S - WaarBenJij.nu

Big Boy

Door: Ivo

Blijf op de hoogte en volg Ivo

10 Juli 2009 | Mongolië, Ulaanbaatar

Een nieuw project, een nieuwe omgeving. Op ongeveer anderhalf uur rijden vanaf Ulaanbaatar bevindt zich een boerderij, een zomerkamp voor weeskinderen uit de hoofdstad.
Een aantal hutten en gers omheind door een hek, daarbuiten het welbekende gat in de grond (waarbij je elke keer aan Slumdog Millionair moet denken...) en verder de Mongoolse uitegstrekte niksheid!

Elke ochtend gaan we met een groep van 25 kinderen naar het land om te werken en in de middag doen we het rustig aan en spelen wat met de kinderen.
De kinderen zijn in de leeftijd van 12 tot en met 16, maar ze zien en gedragen zich een stuk jonger. Sommigen van hen zou je misschien 9 of 10 jaar schatten.
Qua lengte zijn de mongolen al geen enorme uitschieters en zeer zeker de kinderen ook niet, dus ik word al snel Big Boy genoemd. Het grappige is dat er al een big boy op het kamp rondloopt, namelijk het kleinste jongetje van allemaal.
Deze big boy had eigenlijk op een ander zomerkamp moeten verblijven, maar wilde veel liever op dit kamp verblijven, dus toen de kinderen met de bus naar de twee kampen werden gebracht verstopte deze kleine man zich tussen de bagage zodat hij uiteindelijk alsnog op ons kamp terecht kwam. Mooi ventje dus!

Elke dag is er een kookteam van drie personen en om de smaken nog een beetje op elkaar aan te laten sluiten is er gekozen voor de continenten/landen verdeling. Resulterend in een Brits-Frans-Nederlands team, een Chinees team, een Koreaans team met een vleugje Japan en een Spaans-Frans-Duits team.
De koreanen eten voor het eerst pasta in hun leven, de chinezen maken zoals altijd heerlijk eten en de Europeanen schieten vol bij het erg pittige maar verslavende eten van de Koreanen.

Sinds twee weken is er een waterput op het kamp wat het leven een stuk aangenamer maakt. Maar wat gebeurt er als er geen elektriciteit is en het water niet meer omhoog kan worden gepompt???
Als ware commando's wordt er dan een noodplan uit de hoge hoed getoverd!
Rugzakken worden leeg gegooid, lege plastic flessen worden overal vandaan getoverd en als een waar VN-convooi treedt dit bonte gezelschap te voet naar de dichtsbijzijnde beek (zo'n 4 km verderop) om water te halen.
Onderweg maken we nog de geboorte van een kalfje mee, maar we kunnen ons geen getreuzel veroorloven, verder met onze missie, het water!
Gelukkig is er de volgende dag weer elektriciteit en hoeft het elite-corps niet weer uit te rukken.

Op een zomerkamp mag natuurlijk een ware disco-avond niet ontbreken! Type brugklas-avond, een hoop ge-Wooeehh, ge-Aaaahh en ge-Iiiihhh. Jongens en meisjes verdeeld in twee kampen, waarbij slechts één blik naar het andere geslacht resulteert in het eerder genoemde Wooooooeeeeeehhh!!!

Op het kamp wordt er Engels in de breedste zin van het woord gesproken. Daar waar de kinderen zich vooral uitlaten in 'Hey', Come!', 'Finish?' en 'Hurry!', de Fransen her en der de H vergeten ('Urry'), de eigenaar (net als de rest van de Mongolen) m'n naam niet kan uitspreken en wat schreeuwt dat lijkt op 'IRGO!', is er een Duitse jongen die de kroon spant door enkel en alleen met z'n handen te wapperen en tegelijkertijd iets uitkraamt als 'eeuuheeuuh' of 'theeuuhuhh' en zo alles voor elkaar krijgt.

In het weekend even terug naar de hoofdstad om lekker te douchen en echte koffie te drinken!

• 10 Juli 2009 - 08:51

Willeke:

Hhaha Irgo houden we erin!!
    Klinkt weer super Irgo! echt super allemaal!
    Mis je Nederland?

kusssssss

• 10 Juli 2009 - 10:45

Martijn:

Gast,

Excuses, ik wilde natuurlijk zeggen Irgo. Klinkt een beetje als een Romeinse krijger. Misschien kun je de leider worden van een nieuwe Mongoolse krijgsmacht, waarmee je nogmaals de wereld kunt veroveren! Moet je die kids natuurlijk wel de fijne trucjes van het krijgsvak bijbrengen!

Klinkt allemaal weer lekker. Veel plezier ouwe!

Grrrr M!

• 10 Juli 2009 - 11:28

Joke En Bert Gruiter:

Hallo Ivo, met veel interesse en plezier lezen we jouw geweldige belevenissen tijdens de reis door Mongolië.
    Wij teren nog wat op onze fraaie( iets kortere !!) reis door Vietnam,Laos en Cambodja.
    Intussen wordt hier ook hard gewerkt aan een stabiel Feyenoord zodat wanneer je ooit hier weer eens terug bent met een gerust hard kan gaan kijken.
    Wij wensen jou nog heel veel avontuur en plezier en blijf gezond.
    Groetjes,

Joke en Bert

• 10 Juli 2009 - 18:04

John En Wil:

leuk he dat werken met die kids!Wij hebben net de laatste drukke weken erop zitten!Onze kids zitten nu onderweg in een volgepakte auto naar Marokko!Dan is zo;n kamp toch wel leuker!Wij gaan je de komende weken volgen vanuit Frankrijk.Hou je haaks!!
    xx

• 10 Juli 2009 - 20:22

Anne-Jet :

Ha Ivo...

Ik zit nu met Wes bij Mama en Wim en heb net je verhaal gelezen erg leuk.. goed om te lezen dat jij je daar prima vermaakt.
    Wij Wes en ik gaan zondag lekker op vakantie, heerlijk.Nou Irgo, ik ga snel nog een keer reageren. Heel veel plezier nog dikke kus jet wes doei doei....

• 10 Juli 2009 - 20:43

Marie José En Wim:

Hoi Ivo,
    Fijn om te lezen dat je je goed vermaakt en je toch zo goed met al die mensen van verschillende nationaliteiten om kan gaan en begrijpt met oeeeeii en aaachhhh. Ik vind het heel knap. Geniet ervan ennn.... niet te veel jak melk drinken. (is dat eigenlijk lekker???) Groetjes en kus van ons.

• 12 Juli 2009 - 08:13

Janneke:

Ivo, wederom met plezier jou super gave belevenissen gelezen! Geniet er van en ik wens je nog veel meer mooie belevenissen en plezier toe de komende tijd!

Groet, Janneke

• 12 Juli 2009 - 21:08

Sabine:

Welcome to the real world;-) Geniet er maar van voordat het niet meer kan:D

Liefs!

• 16 Juli 2009 - 18:02

G:

Irgo!! dat is de meest onlogische vervorming van jouw naam die ik ooit heb gehoord haha!!
    mooi verhaal man! gaat lekker daar lees ik! tof man! hier ook alles ok, heerlijke zomer beetje werken beetje feesten beetje niks doen en een beetje van alles en nog wat... oh jee en nu begint net de Hollandse avond bij ons op de brink.. voel me plots een beetje naar worden.. ;)
    corry konings, annonanno's, mulder en mulder wat wil een mens nog meer?!
    dikke kus en veel liefs uit Deventer!!