Wij serveren u Isarel - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ivo S - WaarBenJij.nu Wij serveren u Isarel - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ivo S - WaarBenJij.nu

Wij serveren u Isarel

Door: Ivo

Blijf op de hoogte en volg Ivo

12 Oktober 2012 | Israel, Jeruzalem

Na twee dagen hebben we een aardige eerste indruk gekregen van Israel. Woensdag vertrokken we met El Al naar Tel Aviv, in één oogopslag was al duidelijk dat we de gemiddelde leeftijd in het vliegtuig een stuk naar beneden haalden. Een vliegtuig vol gezellige bejaarde dames en heren op weg naar het beloofde land en dus nog voordat we opstegen hing er een Fruitella walm door het hele vliegtuig. Nadat alle (Tena) ladies naar het toilet waren geweest en ik nog even uitlegde aan de buurvrouw dat 'dat' humus is en niet het toetje, maakte we ons op voor een zachte landing en stonden we in Israel!

Het eerste wat ons opvalt zijn de onderlinge afstanden, alles ligt zo dicht bij elkaar. Vanaf het vliegveld is het een half uurtje met de trein en de bus naar het hotel en 's avonds lopen we zo over de boulevard en de lanen door het grootste gedeelte van Tel Aviv. De volgende dag pakken we de bus naar Jeruzalem en binnen een uur staan we alweer in Jeruzalem!
Jeruzalem is wel een stuk groter dan Tel Aviv, maar nog steeds is alles goed te belopen (voor jonge sportieve mensen zoals wij ;-)). De oude stad is opgedeeld in drie wijken, een Joodse, Christelijke en Islamitische wijk. Aan de hand van de winkeltjes, de geuren en geluiden kan je al snel opmaken in welke wijk je bent. Inmiddels hebben we de hele oude stad al wel doorkruist, van de Jaffa gate naar de klaagmuur, door de geurige straatjes van de Islamitische wijk en we hebben zelfs een stuk van de Via Dolorosa gelopen (oh, wat zullen onze ouders en grootouders trots zijn ;-)).

Het is nu vrijdagmiddag en we maken ons op voor het vrijdagmiddag gebed of voor Sabbat... ik denk dat we van beide geloven de leukste onderdelen meepikken... voornamelijk het lekkere eten!

• 12 Oktober 2012 - 16:43

Wim En Marie José:

Leuk om weer de verhalen van jullie te lezen. Volgens mij is het in Israël mooi weer, beter dan hier. Geniet van Israël en veel plezier. Tot horens.

• 12 Oktober 2012 - 17:02

Erika:

Leuk om jullie reis weer te kunnen volgen. Ik vond het zo bijzonder dat die geloven eigenlijk relatief vreedzaam met elkaar samen leven op zo'n kleine afstand. Ben benieuwd naar de rest van jullie reis!

• 12 Oktober 2012 - 20:11

Evelien En Thijs:

ja hoor, mooi dat we mogen meereizen in het land van melk en honing! klein en dicht bevolkt, veel culturen en veel te zien! een hele belevenis vonden wij in 1982.
    hoe is jullie reisprogramma? massada, dode zee?
    wens jullie veel plezier en een mooie ervaring!
    liev groet

• 13 Oktober 2012 - 11:50

Lianne:

Ha cultuursnuivers!

Leuk dat jullie weer een verslagje schrijven :)

Heel veel plezier!

• 13 Oktober 2012 - 14:00

Martijn:

Yo jonge goden!

Leuk verslag! Nog een paar uurtjes te gaan voordat de Sabbat over is. Eet smakelijk voor dan ;-).

ps: heb je nog je Feyenoord sjaal meegenomen?

M!

• 13 Oktober 2012 - 19:06

Rob En Ineke:

Geweldige reis, mooi weer, veel te zien en geniet er samen van en af en toe bidden is misschien ook niet verkeerd..........
    Hier erg regenweer en buiten is het nu 9 graden 19.00 uur.
    We hebben net samen met je zus en niet te vergeten Bilou, de heerlijke boerenkool met verse worst op.
    groetjes en veel liefs vanuit Leuth

• 14 Oktober 2012 - 16:51

Anouk:

Hi Nicole en Ivo,

Leuk om weer wat van jullie mooie reis te lezen.
    Ben benieuwd naar jullie verdere avonturen!
    Veel plezier daar!

groetjes x Anouk

• 22 Oktober 2012 - 11:02

Guinevere En Philine:

Hoi Ome Ivo en Tante Nicole,

Wat een avontuur maken jullie weer.
    Wat eten ze eigenlijk in Israel?
    En hebben jullie nog geklaagd bij de klaagmuur?
    En Fruitella is toch best lekker!! :-)
    Hoop dat jullie nog veel mooie dingen zullen zien en beleven daar.
    Veel plezier.
    Liefs en groetjes van Guinevere en Philine.