Gastrvij Israel - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Ivo S - WaarBenJij.nu Gastrvij Israel - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Ivo S - WaarBenJij.nu

Gastrvij Israel

Door: Ivo

Blijf op de hoogte en volg Ivo

18 Oktober 2012 | Jordanië, Amman

Hoe gastvrij is Israel? We hebben ons eigen gastvrijdheidsonderzoek gedaan in een week Israel.

Na het avondeten op de tweede dag in Jeruzalem lopen we nog wat rond en na een tijdje komen we erachter dat we enigszins verdwaald zijn. Geen probleem, we pakken een kaart erbij en proberen uit te vinden waar we zijn en waar we naartoe moeten. Na een paar seconden worden we aangesproken door een jongeman; “Can I heeelp you?” en nog voordat we kunnen uitleggen wat we willen grist hij de kaart uit onze hand, kijkt een beetje dwaas naar de kaart en zegt;”You have tzo go tzat way” en zwiert zijn arm een kant op, om vervolgens grinnekend de kaart weer terug te geven. Deze ietwat aangeschoten jongen kon ons dan niet helemaal helpen, maar z'n intenties waren goed en lachend gaan we weer ieder ons eigen weg.

Na twee dagen Jeruzalem besluiten we de West Bank in te gaan. Met de bus verlaten we Jeruzalem en zonder enige moeite komen we Palestina in en gaan we naar Bethlehem. Na een bezoekje aan de lokale markt komen we aan bij de kerk waar Jezus al dan niet geboren zou zijn. Misschien komt het doordat we niet over-enthousiast zijn, maar we worden al snel door een man naar de achter ingang gewezen en zowaar staan we in een kelder op de plek waar Jezus geboren is, zonder lang in een rij te staan, top!
We dwalen nog wat door Bethlehem en komen Mohammed tegen die we zover krijgen om ons door de West Bank te rijden om uiteindelijk in Rammalah (de hoofdstad van Palestina) uit te komen. Zodra we Bethlehem uit zijn, maken we eerst een stop bij een klein koffie-tentje, waar Mo koffie voor ons haalt. Mo was leraar en twee oud leerlingen zijn deze koffie-tent begonnen en Mo mag niet voorbij rijden zonder een gratis bakkie.
Onderweg vertelt Mo ons alles over de situatie in Palestina, de nederzettingen, het conflict en bezoeken we de Security Fence, de 8 meter hoge muur die Israel scheidt van de West Bank.

In Rammalah aangekomen schudden we Mohammed de hand en bedanken we hem hartelijk voor de indrukwekkende rit. We lopen door de gezellig drukke straten van Rammalah en ook hier worden we zeer hartelijk ontvangen. Een ieder groet ons en als we even stil staan krijgen we gelijk falafel aangeboden om te proeven. Bij een kebab tentje zien we een soort van dakterras op de winkel en we vragen of we daar kunnen zitten en ondanks dat het dakterras bij nader inzien nog helemaal niet klaar is wordt een tafeltje dat er staat gelijk schoongemaakt, twee stoelen aangeschoven en twee minuten later zitten we aan een heerlijke kebab met uitzicht over de straat.

Gisteren hebben we Galilea en de Golan hoogvlakte verkend met een auto. Op het noordelijkste puntje van Israel ligt Meluta, waar je een prachtig uitzicht hebt over de vallei en de bergen en even verderop zie je Libanon liggen. Drie oudjes zitten ook te genieten van het uitzicht en bieden ons gelijk meloen aan en daarnaast nog wat tips.

Vanochtend vertrokken we vroeg om naar Amman in Jordanie te reizen. Nadat we in eerste instantie de verkeerde bus naar de grens hadden gepakt staan we ergens op een soort industrieterrein om hopelijk snel onze reis te vervolgen naar de grens. We besluiten om een lift te regelen en binnen vijf minuten stopt een vrachtwagen en kunnen we in de kabine klimmen. De man verteld aan ons zijn levensverhaal met alle ups en downs, over de liefde, over het geloof en over de tweestrijd in Israel. 8 Kilometer voor de grens gaat hij de andere kant op en dropt hij ons op een splitsing. We zwaaien de man uit en lopen naar de andere kant van de weg om de volgende lift te regelen naar de grens. Wederom is het snel raak en in eerste instantie moet de man niet helemaal naar de grens toe, maar halverwege zegt hij dat hij ons toch wel even afzet op de grens en zo geschiedt het en zijn we nog maar een paar stappen verwijderde van Jordanie.

Hoe gastvrij is Israel? Zeer gastvrij!!! En toch is het tegenstrijdig met alle checkpoints, onnodige controles en de muur in de West Bank, de security met hekken en prikkeldraad langs de grens van Libanon en de hoeveelheid VN wagens die je door het land ziet rijden... Een land in tweestrijd.

• 18 Oktober 2012 - 21:28

John En Wil:

Wat een verhaal weer! Jullie hebben alweer heel wat meegemaakt zo! Geniet verder nog, maar be carefull! xx

• 18 Oktober 2012 - 23:26

Marie José En Wim:

Fijn om te lezen dat jullie het zo leuk hebben. Is het voor jullie ook een bijzondere reis in toch weer een heel andere cultuur ? Veel plezier, groetjes van ons.

• 19 Oktober 2012 - 12:53

KipRichT:

Wat een mooi verslag weer Ief.

Klinkt zeer indrukwekkend allemaal, ga maar lkkr verder genieten.

Xie je over een paar weekies !

• 20 Oktober 2012 - 16:33

Wouter:

Leuk hoor!

• 22 Oktober 2012 - 19:08

Rob En Ineke Daamen:

Geweldig allemaal, mooi land,

groetjes vanuit Leuth,
    Rob en Ineke

p.s. we hebben hier ook veel zon, geweldig weer voor oktober......
    Oma gaat het beter, koortsvrij....

• 23 Oktober 2012 - 12:35

Anouk:

Erg leuk weer om te lezen, enjoy en goede verdere reis!
    groetjes Anouk