Klik - Reisverslag uit Chengdu, China van Ivo S - WaarBenJij.nu Klik - Reisverslag uit Chengdu, China van Ivo S - WaarBenJij.nu

Klik

Door: Ivo

Blijf op de hoogte en volg Ivo

15 Augustus 2009 | China, Chengdu

Wat heb ik de afgelopen weken in godsnaam gedaan?!? Zelfs voor mij is het even graven, maar ik ga me er toch aan wagen.

Vanuit Beijing heb ik een uitstapje voor een paar dagen gemaakt naar Shanhaiguan. Dit is een kustplaats waar de Chinese muur in de zee verdwijnt. Ik had gehoopt dat ik hier m'n Chinese visum kon verlengen, maar na een halve dag diverse kantoren van binnen te hebben gezien en half dozijn mensen heb gesproken wilden ze me geen verlenging geven.
Behalve de Chinese muur was er geen reden om in dit spookstadje te blijven. De binnenstad van Shanhaiguan is een aantal jaren volledig afgebroken en ze hebben nu alles nieuw in oude style opgebouwd.... dus oude Chinese architectuur met kunststof kozijnen. Het stadje was nog maar voor 1/5 bewoond, dus heel vaag.

Terug naar Beijing dus om me aan te sluiten bij Inez en Wies, want die hadden vast en zeker een uitgebreid reisplan. Haha niet dus, na een vergadering op het dak van een flat, uitkijkend over Beijing, heb ik het heft in eigen handen genomen en een treinkaart gekocht naar Taiyuan. Ik moest weg uit Beijing, want na bijna twee weken Beijing werd ik aardig gek van de chaos.

Gelukkig was Taiyuan een hele verbetering..... Nadat ik bij twee hotels geweigerd was had ik dan toch een kamer kunnen regelen op de 8e verdieping van een flat. Met als hoogtepunt een douche op het balkon/de serre, met uitzicht op de overburen en een druk verkeersplein beneden.

Taiyuan werd het hem dus ook niet, dus op naar Pingyao! Inmiddels hadden Inez en Wies een reisplan gemaakt (en hoe!) en die kwamen ook naar Pingyao.
Pingyao was een verademing ivm de voorgaande steden. Een relatief rustige binnenstad, waar je lekker kon slenteren (en verdwalen ;-)) door de kleine straatjes.

Na Pingyao hadden we het plan om via Linfen naar een waterval te gaan, van het gebaande toeristische pad af.... en dat is dus niet de bedoeling.
De rit naar Linfen met de trein verliep vlekkeloos, op zoek naar een plek om te overnachten. Dat is gemakkelijker geschreven dan gedaan. Drie uur later en bij drie hotels langs geweest te zijn en of geweigerd te zijn of veelste hoge prijzen gehoord te hebben zakte de moed ons redelijk in de schoenen en besloten we om terug naar het station te gaan en weer te vertrekken uit dit oord (trouwens Linfen heeft de twijfelachtige eer om de meest vervuilde stad van China te zijn..... wat zochten we hier uberhaupt?!?).
Bij het station hadden ze alleen nog maar staplekken voor een nachttrein of kaarten voor de volgende dag...
Met de moed der wanhoop naar het busstation om voor een bus te kijken. Met hulp van twee chinese meisjes konden we buskaarten regelen voor een bus naar Xi'an! Hehe, 4 uur na aankomst in Linfen verlieten we deze stad weer en waren we onderweg naar Xi'an, waar we uiteindelijk laat in de avond aankwamen.

Xi'an was daarentegen een heel relaxte stad en konden we tot rust komen. Het indrukwekkende Terracotta-leger bezocht en een geweldig water-festijn gezien.

Na Xi'an scheiden onze wegen weer, ik heb besloten om niet richting Shanghai te reizen en direct naar Chengdu te gaan. Met sommige landen heb je een klik en met anderen gaat dat wat moeizamer ;-) Ook door het gezeur met het verlengen van m'n visum heb ik m'n reis door China drastisch ingekort.

Inez en Wies uitgezwaaid en de nachttrein gepakt naar Chengdu! De nachttrein draait vooral om eten, iedereen heeft bergen eten bij zich en er wordt van alles gemaakt. Het gepruttel, gesmek en geslurp doet me even denken aan de Brede!
Na 16 uur kon ik dit rijdende restaurant verlaten en was ik in Chengdu!

Bij aankomst in Chengdu onmiddellijk naar het politiebureau gegaan om nogmaals te proberen m'n visum te verlengen, aangezien ik nog maar 4 dagen had. Het lijkt erop dat ze m'n verhaal nu hebben geaccepteerd en alles is ingenomen. Woensdag kan ik hem ophalen....

Volgende obstakel is Tibet, hoe ga ik daar binnen komen?!? Jullie horen van me!

PS: Er worden een hoop sites geblockt hier in China (Facebook, Youtube, Twitter), waaronder ook m'n fotoblog, vandaar geen foto's.

  • 15 Augustus 2009 - 10:38

    Robbert & Cindy:

    Als ik je verhaal mag geloven zit je ongeveer de helft van de tijd in bussen en treinen. Voor jou te hopen dat het uitzicht er mooi uitziet.
    Om tibet binnen te komen heb ik nog wel een tip. Verkleed jezelf als monnik. Niet geschoten is altijd mis.Veel buigen helpt ook.In ieder geval veel succes en we horen wel hoe het afgelopen is.

  • 15 Augustus 2009 - 11:14

    Martijn:

    Ivo,

    Weer een mooi verhaal! Probeer telkens de link te vinden voor je foto's, maar heb deze tot op heden nog niet gevonden.

    Hoe gaat het trouwens verder met je? En dan bedoel ik niet alle zeer vette oppervlakkige buitenkant reisverhalen waar ik alleen maar jaloers op kan zijn, maar de binnenkant? MAW: hoe bevalt de reis?

    Grrrr M!

  • 15 Augustus 2009 - 11:14

    Inez:

    nope zo te lezen MOET jij china verlaten....
    ik hoop dat het lukt...
    haha en china is groot, zo groot!

  • 17 Augustus 2009 - 19:25

    Kiprich:

    Vlgs mij ligt het aan jou Ief. Ik heb helemaal geen probleem met onze lokale afhaalchinees. Geniet er verder van, ik ben solidair met je en boycot de Chinees vanaf nu een tijdje.

  • 24 Augustus 2009 - 14:56

    Rita:

    Hi Ivo, ik ga vanaf 7 september 2 weken door China reizen (weliswaar een groepsreis, handig vanweg de korte reistijd) en kom ook in Beijing en Xi'an. Helaas ben je er al weer weg! Veel plezier in Tibet (mocht het lukken natuurlijk).

  • 27 Augustus 2009 - 09:21

    Robert:

    Hey Ivo,

    Ik was destijds in Xi'an iets makkelijker op een vliegtuig gesprongen naar Chengdu. Merk je nog wat van de aardbeving in die regio rond Chengdu? Heb je misschien heel toevallig in Sim Cozy's Garden overnacht in Chengdu? Vond dat een heel erg relaxed hostel. Werd gerund door een Japans alpinistenstel.

    En als je die Chinezen zat bent moet je gewoon weg. Ze zijn niet te negeren haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chengdu

Roundtrip

Rondje het verre oosten

Recente Reisverslagen:

21 Maart 2010

In beeld

14 Januari 2010

Last Dance

05 Januari 2010

Uit een droom ontwaakt

25 December 2009

Laos

12 December 2009

De eerste dinsdag van december
Ivo

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 46723

Voorgaande reizen:

03 Februari 2016 - 24 Februari 2016

Chili

10 December 2014 - 04 Januari 2015

Argentinië en Brazilië

01 Mei 2014 - 18 Mei 2014

Filipijnen

09 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Israel-Jordanie

14 December 2011 - 04 Januari 2012

Colombia

25 Augustus 2010 - 18 September 2010

China

01 Mei 2009 - 01 Mei 2010

Roundtrip

01 Mei 1999 - 01 Mei 2009

Voorgaande reizen

Landen bezocht: