Tibet - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Ivo S - WaarBenJij.nu Tibet - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Ivo S - WaarBenJij.nu

Tibet

Door: Ivo

Blijf op de hoogte en volg Ivo

30 Augustus 2009 | Nepal, Pokhara

Na vier dagen alle hostels en tour-agency’s in Chengdu afgefietst te hebben en overal e-mail adressen en briefjes achtergelaten te hebben is het gelukt om een groep van vier te vinden om af te reizen naar Tibet. De Chinese overheid probeert angstvallig toeristen te mijden in Tibet, enkel en alleen reizen onder begeleiding van een guide is mogelijk en de Chinezen en Tibetanen zijn zo angstig dat ze op geen enekele manier mee willen werken aan een oplossing om vrij rond te reizen in Tibet.
Dus onder begeleiding met een groep van vier gingen we op pad. Nou ja vier, misschien eerder vijf omdat er een schizofrene Italiaanse dame was die een gespleten persoonlijkheid had. Het ene moment was het alleen maar klagen en mopperen en het volgende moment was waarschijnlijk de medicatie aangeslagen en was het over de top enthousiast en positief..... koekoek!
Tibet; wat een verschil met China, de mensen zijn zo vriendelijk en positief, ondanks de overvolle aanwezigheid van Chinese militairen. In de hoofdstad vind je op elke hoek van de straat militairen. Als we een keer ‘s avonds na een goed diner in de Moslim-wijk terug lopen over straat, zijn de straten uitgestorven en de straatlantaarns uit. Door een pikdonkere stad lopen we door steegjes en straatjes terug en het enige wat we tegenkomen zijn marcherende militairen door de straten en militairen die op de daken staan met groot geschut. Een nachtelijk plasje aan de andere kant van de patio van het hotel is nog een heel avontuur omdat je continu in de gaten wordt gehouden door de militair op het dak van het hotel, die je met z’n ogen en geweer nauwlettend volgt.
Daar tegenover staat de ongelooflijke schoonheid van Tibet en de Tibetaanse cultuur. In de hoofdstad hebben we diverser kloosters bezocht, waaronder de voormalige verblijfplaats van de laatste Dalai Lama. Hoogtepunt voor mij was het bijwonen van een hevige vorm van discussieren tussen monniken in een klooster. Met een hoop geklap en gestamp worden de standpunten kracht bijgezet, maar uiteindelijk overwint de lach altijd.
Nadat we de hoofdstad hebben verlaten, doen we twee prachtige bergmeren aan in de mooiste kleuren, een gletsjer en bezoeken we kleine dorpjes waar we heerlijk Tibetaans eten. Maar ons uiteindelijke doel is natuurlijk Mount Everest Basecamp!
Na een ijskoude overnachting in een tent aan de ‘voet’ (meer ter hoogte van de buik) van de Mount Everest stap ik uit m’n tent en zie ik de Everst in z’n volle glorie zonder dat er een wolk(je) in de weg zit. Nog een kleine 200 meter hoogteverschil doorstaan en dan staan we op Basecamp, ruim 5200 meter en een inmiddels redelijk goed uitzicht op de top van de Everest!
Na een dag op de Everest verlaten we het tentenkamp weer en gaan we in een sneltrein vaart richting de grens met Nepal. Normaal zouden we dit in twee dagen doen, maar de andere drie/vier van de groep willen het in één dag proberen om een dag winst te pakken op hun strakke reisschema. Als een peking expres sjezen we naar beneden totdat we de grens tot 15 km hebben genaderd en de Chinezen de weg geblokkeerd hebben wegens wegwerkzaamheden. Daar sta je dan nog 15 km tot de grens en nog anderhalf uur totdat de grens dichtgaat.... De rugzakken worden snel gepakt en we gaan lopend verder langs de wegblokkade van de Chinezen, balancerend over plankjes en pijpen met een afgrond aan één kant en door modder en kiezels stampend baanen we ons een weg door en langs de wegwerkzaamheden. Aan de andere kant weten we een man zo gek te krijgen ons met zijn auto naar de grens te brengen. Met nog een uur te gaan denk je dat dat een koekie zou zijn, maar niet hier. Onderweg worden we continu opgehouden door grote trucks die de weg blokkeren en tot frustratie van de anderen gaat de man ook nog even tanken onderweg ;-). Tien minuten voor sluiting rennen we de Chinese grenspost in, waar een tergend langzame ambtenaar rustig de tijd neemt om de tassen volledig door te spitten en elk boek rustig door te bladeren (alsof die in de bibliotheek is). Net op tijd krijgen we onze paspoorten terug en rennen we over de brug heen en rennen we Nepal in. Toedeledoki China, we zijn in Nepal!

Foto's volgen zo snel mogelijk, ik heb nu weer de volledige toegang tot internet hier in Nepal!

Bedankt voor alle leuke, lieve en spontane reacties, inmiddels is het bezoekersaantal al boven de 10.000 (!) uitgekomen!!!

UPDATE: Lang leve de persvrjheid, foto's van het eerste gedeelte van China zijn te zien op http://ikbenhiero.blogspot.com

Muziektip: Synthlords, check die gasten (www.synthlords.com), omdat ik die dikke Groovetube heb moeten missen dit jaar!

• 30 Augustus 2009 - 10:56

Meis:

Mooi groen en vrij voelt het dan he als je door die grote poort Nepal binnenstapt!
    Niet meer naar Dawu geweest? Laat me even weten wat ze zeiden, ben benieuwd. Geniet van Nepal. Vergeet Bhaktapur niet. besos, meis

• 30 Augustus 2009 - 14:57

Nicole:

Leuk, Leuk, Leuk! Ik ben benieuwd naar de pictures! :-)

Knuffel!

• 01 September 2009 - 17:45

Gerdine:

Hoi Iv!!
    had al een tijdje niet gekeken maar gelukkig niet al te veel gemist! wat lag er op die markt joh naast die pannenkoeken (foto) varkenspoten ofzo?! looks DELICIOUS!!! bring me a souvenir!
    How are the cultureshocks?? xxxxjes /G/

• 01 September 2009 - 19:56

Fran:

Hee Ivo!
    Alles goed daar? Ik moet nog even wat schade inhalen geloof ik! Heb je mijn favoriete pandaberen gezien in Chengdu? O wacht, dat ga ik even lezen misschien hihi. Veel plezier! X