Java - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Ivo S - WaarBenJij.nu Java - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Ivo S - WaarBenJij.nu

Java

Door: Ivo

Blijf op de hoogte en volg Ivo

04 November 2007 | Indonesië, Batavia

Pfff... waar te beginnen. Jakarta, vieze grote drukke stad, waar niet veel te doen is. Ik heb en dag de stad bezichtigd en het enige wat de moeite waard was is het cafe Batavia. In de wijk Batavia, staan allemaal oude nederlandse panden, volledig vergaan. Het enige wat goed bewaard is gebleven is cafe Batavia. Een geweldig cafe, ik waande me even in de jaren 30, oude jaren 30 muziek en een ongelooflijke sfeer, geweldig!

In de backpackerswijk nog een aantal leuke mensen tegen gekomen, een Zuid-Afrikaan die in Jakarta was voor z'n handel in marmeren stenen, een reisgroep van Djoser en nog een drietal Nederlanders die ook rondreisden. 's Avonds met de Zuid-Afrikaan nog afgesproken in een cafe en daar kwamen we het drietal Nederlanders tegen. Over van alles en nog wat gesproken en op een gegeven moment kwam er nog een indonesier bij die ook Nederlands sprak, dus gewoon weer s Nederlands/Zuid-afrikaans gesproken, erg grappig al die nationaliteiten bij elkaar die allemaal een beetje Nederlans konden.

Van Jakarta ben ik met de trein naar Bandung gegaam. een trip van drie uur. Het begin van de reis was vreselijk, dars door de sloppenwijken van Jakarta, waar iedereen op en rond het spoor leeft. Naarmate de reis vorderde veranderde de omgeving in rijstvelden en later kwamen we in de berge terecht, prachtige omgeving. Lekker met een muziekje op het landschap aan je voorbij zien trekken. Judith, bedankt voor de tip van Yan Tierssen, geweldige muziek om onderweg te luisteren. Voor diegene die de film Amelie hebben gezien is dit zeker een aanrader.

In Bandung aangekomen regende(!) het echt als een gek. Het kwam echt met bakken uit de hemel en de straten stonden overal blank (30 cm). Op het station gewacht totdat het droog werd, ijdele hoop...
Tijdens het wachten ontmoette ik BangBang, een indonesier met een hostel en tour organisatie. Aangezien ik in Jakarta op een soort van spliterwtenbed had geslapen wilde ik nu een goed bed hebben, dus had ik m'n oog al laten vallen op een goed hotel, dus ging niet naar het Hostel van BangBang. Ondanks dat bracht BangBang me toch naar het Hotel en sprak ik af om 's middags bij hem langs te komen voor een biertje.
Het hotel dat ik had uitgekozen was echt super de luxe. Ik kwam daar als een verzopen kat aan, dus de picolo en receptionist keken me een beetje raar aan, maar uiteindelijk toch een kamer geregeld met een goddelijk bed.
's Middags naar BangBang gegaan en daar de middag doorgebracht onder het genot van bier, lokale snacks en indonesische blues. Gelijk een tour voor de volgende dag bij hem geboekt.

De tour bracht me eerst naar een geiser in de bergen, waar je een sauna bij deze geiser kon nemen. Daarna gingen we naar een vulkaan en hebben deze beklommen tot aan de krater, zo'n 2300 meter. Het was echt een indrukwekkende omgeving, her en der stonden een aantal verbrande bomen van de laatste uitbarsting en het was er helemaal stil, geen enkele andere toerist te bekkenen.
Na de tocht gingen nog naar een hot spring waar ik nog heb gezwommen, maar het water was zo heet, dat het wel pudding leek, niet de ideale conditie voor een triathlon training.
Als afsluiter gingen we eten bij vrienden/familie van BangBang, erg lekker eten, wel zeer pittig!
Er hingen daar een aantal foto's en arabische teksten, dus ik vroeg wie het op de foto's waren en uiteindelijk kwam ik uit bij de arabische tekst. Ik dacht ik vraag gewoon wat het is..... had ik beter niet kunnen doen. De vrouw des huizes begon aan een relaas in het Indonesisch, die ongeveer een kwartier aanhield... Ik begreep er weinig van, maar uit de wilde handgebaren en af en toe een paar woorden (zoals joden, christenen, hindu's) begreep ik dat ze het islamitische geloof het enige echte geloof vond. Uiteindelijk gewoon met een lach en een dankjewel weer verder gegaan.

Van Bandung ben ik naar Yogya gegaan, een relaxte stad en een rustig hostel.
In het hostel een duits koppel tegen gekomen die me een heleboel tips voor Bali hebben gegeven, dus daar begin ik ook een beetje een beeld van te krijgen wat ik daar ga doen.
Vanochtend kwam ik een zweeds stel tegen, die naar een beurs toeging, wat me wel leuk klonk, dus zijn we met z'n drieen daar naartoe gegaan. Het was een Multimedia beurs, waar ze oa laptops, camera's en toebehoren verkochten. Een halve dag rondgezworven en nog voor een Ipod Touch gekeken (Wouter, bedankt voor het uitzoeken!), maar uiteindelijk niet gekocht.
Daarna zijn we naar een mall gegaan, want we zagen onderweg een aanplakbiljet van een ijsbaan, wat we niet konden geloven. En waarempel, daar was gewoon een ijsbaan, dus wij hebben lekker geschaatst, terwijl het buiten een graadje of 28 a 30 is. Ze hadden er ook nog een sneeuwhal, maar dat vonden we het geld niet waard om naar binnen te gaan.
Na het schaatsen nog wezen Bowlen om de dag helmaal goed af te suiten.

Al met al, vermaak ik me dus prima!

@ Rogier, goed om te horen dat alles goed gaat met Frija.

@ Malou, het eten is echt goddelijk!
@ Stephanie, ik ben die indo gehaktbal uit Den Haag nog niet tegen gekomen...

@ allen, bedankt voor de reacties!

Groetjes,
Ivo

Muziektip: Freshly ground, een Zuid-afrikaanse band.

  • 04 November 2007 - 18:30

    Wil En John:

    Wat een avonturen weer!
    Je maakt zo wel heel veel verschillende dingen mee!
    Ik heb tante Jeanette verteld over je reis naar Jakarta , ik moet haar alles vertellen , zij is zeer benieuwd!
    Geniet van alles en tot gauw!
    Liefs en groetjes!!

  • 04 November 2007 - 19:11

    Gloryhunter:

    Zo, bijna weer koploper.
    Volgens mij heb je het wel naar je zin daar, leuke verhalen.

  • 05 November 2007 - 07:44

    Marie José En Wim:

    Goede berichten van uit Jakarta. Leuk voor jou om verschillende mensen te spreken en hun verhalen aan te horen.
    Nog geen last van je maag met al dat pittige voedsel ??
    Nog veel plezier.


  • 05 November 2007 - 10:30

    Robert:

    Hey Pivo, mooie verhalen! Nog veel plezier daar en geniet van het warme weer. Ik ga zondag met Juul naar Stockholm en daar gaat het sneeuwen ;-)
    adios

  • 06 November 2007 - 08:41

    Gerdine:

    Hey Ivo!
    Leuk om te lezen man! Grappig van die arabische tekst, daar moet je ook niet om vragen in islamitische landen!! Wie weet kom je 'bekeerd' terug!! ;)
    Veel plezier daar Ivo!!
    xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Voorgaande reizen

Vorige reizen en verslagen

Recente Reisverslagen:

11 Februari 2009

S-EXPRESS, ALL ABOARD!

07 December 2008

Enjoy!

01 December 2008

Almost perfect

27 November 2008

Te veel en te lang...

17 November 2008

De geheimen van Costa Rica
Ivo

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 46755

Voorgaande reizen:

03 Februari 2016 - 24 Februari 2016

Chili

10 December 2014 - 04 Januari 2015

Argentinië en Brazilië

01 Mei 2014 - 18 Mei 2014

Filipijnen

09 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Israel-Jordanie

14 December 2011 - 04 Januari 2012

Colombia

25 Augustus 2010 - 18 September 2010

China

01 Mei 2009 - 01 Mei 2010

Roundtrip

01 Mei 1999 - 01 Mei 2009

Voorgaande reizen

Landen bezocht: