De geheimen van Costa Rica - Reisverslag uit Turrialba, Costa Rica van Ivo S - WaarBenJij.nu De geheimen van Costa Rica - Reisverslag uit Turrialba, Costa Rica van Ivo S - WaarBenJij.nu

De geheimen van Costa Rica

Door: Ivo

Blijf op de hoogte en volg Ivo

17 November 2008 | Costa Rica, Turrialba

Hola,

Ik zit nu halverwege m´n verblijf in Turrialba. Door de weeks ga ik ´s ochtends naar school en de rest van de dag doe ik het meestal rustig aan. Beetje lezen, op de veranda zitten, gewild of ongewild de pompende hip-hop van m´n broertjes meeluisteren en af en toe tv kijken.

Door de week is het dus vrij rustig, afgezonderd van vorige week donderdag, toen ik ´s middags met de bus naar Atirro ben gegaan, naar een ware koffie plantage. Ik had een volledige privé tour, aangezien het niet heel erg druk is met toeristen in deze periode. Het was wel interessant om het hele proces van koffieboon tot het uiteindelijke kopje koffie een keer te zien.

Daarentegen is het weekend omgevlogen. Vrijdagavond ben ik met nog vier Nederlanders wat gaan eten en drinken. Ze zitten hier alllemaal voor een langere periode, mijn vijf weken in Costa rica is maar een kort verblijf ;-).
Zaterdag vroeg op om te gaan raften. We waren met drie boten en ik zat in een boot met twee tico´s, één noor en twee engelse. Ik weet niet wat het is met engelsen en roeien (dejavu), maar ik heb me weer kapot gelachen met ze. Die engels-nederlandse samenwerking is toch een prima combinatie ;-p.
Het raften was super, erg mooie natuur en sommige gedeeltes van het parcours waren geweldig. De rivier liep door het regenwoud, waarbij we langs indianendorpjes kwamen en onderweg continu een vogel met ons mee vloog.
Ok, ik kon niet de hele tijd van de prachtige omgeving genieten, aangezien we af en toe even onder moesten duiken in de boot, maar ik ben er nul keer uitgevallen!
De vier uur raften vlogen echt zo voorbij.

Zondag in goed gezelschap van twee nederlandse dames het plan gevat om naar de vulkaan te gaan. We hadden om 08:45 afgesproken in het park en wilden met de bus richting de vulkaan gaan om van daar het laatste gedeelte te gaan lopen/liften. Helaas ging er maar één keer per dag een bus en die was om zeven uur al vertrokken, dus dat plan viel in duigen.

Volgende plan was om een andere bus te pakken en dan vanaf daar weer te proberen bij de vulkaan te komen. Op het busstation aangekomen wees iemand ons aardig de weg naar de vertrekhalte. Na 15 minuten gewacht te hebben, toch maar nog even gevraagd hoe laat de bus zou vertrekken..... die was dus net 5 minuten geleden vertrokken van een andere halte... en bedankt!

Tijd voor plan C (nee, niet die tent in de oude haven). Nu maar besloten om een bus te pakken naar een nabij gelegen meer. De bus bracht ons aardig op weg en het laatste gedeelte hebben we gelopen naar het meer. Bij het meer een beetje op een stijger gehangen en gekeken wat er nog meer in de omgeving te doen was.... Niet zo heel veel, dus dan maar gewoon de eerstvolgende bus gepakt en meegereden tot aan de eindhalte, namelijk het wonderschone La Suiza!
Wat een briljante keuze, aangekomen in La Suiza gelijk het eerste beste bord met Turistico erop gevolgd, die ons de berg op verwees naar de toptent Don Ismael. Een op een heuvel gelegen restaurant-bar met prachtig uitzicht en eigen kunstgras-voetbalveld voor de deur. In het restaurant wat gegeten, waar we werden geholpen door een galante jongeman met splitt-personailty. Deze jongen vervulde moeiteloos de functies van ober, barman, keukenhulp en wat al niet meer.
Nadat we ons tegoed hadden gedaan aan het overheerlijke eten weer de wandeling naar beneden gemaakt en even door het dorpje heen gelopen. Bij de bushalte op de bus gewacht en een eenzijdig gesprek met de lokale dorpsgek gemaakt.
Al met al, La Suiza, een echte must-do! Een goed bewaard Costa-ricaans geheim.

Morgen gaan we nog een keer proberen om de vulkaan te bereiken, misschien dat het nu wel lukt...

Saludos en bedankt voor alle reacties, is leuk om te lezen!


PS: De computers zijn hier vrij traag en foto´s bewerken en uploaden is echt onbegonnen werk, dus jullie zullen moeten wachten op de oudhollandsche dia-avond als ik weer in Rotterdam ben.

PS2: Guinevere wat groei jij snel zeg, laatste keer kon je nog geen eens praten en nu zit je al te smurfen op het internet!

PS3: Suus, het raften was inderdaad geweldig! Ik ben blij dat ik dat heb gedaan. Ik begrijp nu wel dat je benieuwd was wat ik van Turrialba zou vinden... Het is niet echt het venetie van costa rica ;-)

PS4: Inez, gedraag je jezelf wel een beetje als ik er niet ben ;-)

  • 18 November 2008 - 07:15

    Wim En Marie José:

    Het openbaar vervoer is daar ook niet goed geregeld dus. Gaat het goed met het Spaans ?? Gelukkig niet bestookt met pijl en boog door die indianen !! We zijn benieuwd naar de foto's.
    Groetjes X

  • 18 November 2008 - 07:34

    Sabine:

    Oh raften en toeristen....valt me nog alles mee dat je er niet uitgevallen bent;-) Nog maar kort Spaanse les toch?? Y hablas espanol muy bien!

    Geniet ervan! Beso! Sabine

  • 18 November 2008 - 17:56

    John En Wil:

    Grappig om te lezen dat je een koffieplantage bezocht hebt:jij die zelf bijna nooit koffie drinkt!
    Heb je een indianentooi voor Guinevere meegenomen?
    Ik hoop dat het toch nog lukt om de vulkaan te gaan zien!
    Ik print je verhalen uit, om aan tante Jeanette te laten lezen.
    Nog veel plezier!!

  • 20 November 2008 - 10:22

    Ewout:

    ha i fotografi,

    Heb even via Skoek jouw site gekregen. grappig. We hebben je gister goed vervangen bij Wallie hoor. Was gezellig. Veel plezier nog in Costa Rica.

    groet ewout

  • 24 November 2008 - 14:05

    Guinevere:

    Hola Tio,

    Como estas?
    Lo que une buena historia!
    Como te Espanol?

    Bij mij op de creche zit een spaans vriendinnetje die mij het een en ander heeft bij gebracht. Erg handig, zeker nu mijn oom spaans leert.

    Jammer van de vulkaan, ik hoop dat je hem een andere keer kan bedwingen. Vulkaan klimmen is erg spannend en leuk volgens mijn ouders.
    Wauw, heb je echte indianen gezien. Dat is spannend!
    Het meer zal wel prachtig zijn geweest. Is het ook net zo blauw als in Griekenland?

    Oh,ik moet stoppen,mijn papa roept. Ik krijg weer zo'n overheerlijke fruithap.
    Veel plezier nog en de groeten aan al je vriendjes en vriendinnetjes daar.
    Doeg, knuffel
    Guinevere

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Turrialba

Voorgaande reizen

Vorige reizen en verslagen

Recente Reisverslagen:

11 Februari 2009

S-EXPRESS, ALL ABOARD!

07 December 2008

Enjoy!

01 December 2008

Almost perfect

27 November 2008

Te veel en te lang...

17 November 2008

De geheimen van Costa Rica
Ivo

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 46746

Voorgaande reizen:

03 Februari 2016 - 24 Februari 2016

Chili

10 December 2014 - 04 Januari 2015

Argentinië en Brazilië

01 Mei 2014 - 18 Mei 2014

Filipijnen

09 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Israel-Jordanie

14 December 2011 - 04 Januari 2012

Colombia

25 Augustus 2010 - 18 September 2010

China

01 Mei 2009 - 01 Mei 2010

Roundtrip

01 Mei 1999 - 01 Mei 2009

Voorgaande reizen

Landen bezocht: